perjantai 14. marraskuuta 2014

Kalifornian autoista

Autot. Tämä aihe pitää käsitellä koskettaen enimmäkseen vain Kalifornian osavaltiota, ei koko Amerikkaa. Kalifornia on nimittäin monessa asiassa edelläkävijä USA:ssa ja autoilu sekä aktiviteetit vähentää päästömääriä ovat yksi niistä. Ja vaikken minä paljon mitään autoista ymmärrä, niin kirjoitanpa nyt kuitenkin omista havainnoistani. Ja olenhan minä kuullut täällä vähän noiden isojen poikien juttujakin.  

Amerikkalaisuuden yksi kulminoituma: käytettyjen autojen kauppa ja kimaltelevat killuttimet!

Sähköautot


Täällä sähkö- ja hybridiautot ovat aivan jokapäiväinen näky liikenteeessä. Tesla, joka siis valmistaa "suorituskykyisiä" sähköautoja, pitää myös päämajaansa Piilaaksossa. Lisäksi Kalifornian osavaltio kannustaa kansalaisia siirtymään sähköautoihin antamalla sähköauton hankkineille verohuojennuksia. Tämä on osaltaan edesauttanut kysynnän kovaan kasvuun ja tällä hetkellä uusilla Tesloilla on yli 6 kk jonotusaika. Ja koska uusia autoja tehtaalta joudutaan odottamaan, ovat käytettyjen Teslojen hinnat nousseet uusia korkeammiksi! Erikoinen tilanne tämäkin, etten sanoisi.

Koska sähköautoja on, myös näiden autojen sähkölatauspistokkeilla varustettuja parkkiruutuja löytyy ihan joka nurkalta. Poikkeuksetta niiden sijainti on vieläpä paras mahdollinen, heti markettien, toimistojen tai elokuvateattereiden kulkuovien vieressä eli ns. piikkipaikalla.


Sähköauto latingissa.


Hybridiautot


Myös hybridiautojen määrä liikenteessä on yllättänyt. Toyota Priuksiakin vilisee siellä sun täällä. Varsinainen kansanauto jo sekin, hyvä vaan. Noh, se toinen kansanauto Kaliforniassa näyttäisi olevan Ford Mustang, ei niin vähäpäästöinen menopeli.


Ford Mustang, kansanauto.


Wow'tsi wow!


No sitten, sokerina pohjalla autoista ovat Googlen itseohjautuvat autot (self-driving cars, autonomous cars, robotic cars), joita myös olen nähnyt useaan kertaan liikenteessä. Tekevät niillä autoilla nimittäin testiajoja täällä Piilaaksossakin. Ja kyllä, kyllä siinä testiajokissa ukko tahi akka istuu ratin takana, mutta kuski ei ohjaa autoa, vaan on ikäänkuin vain varmistamassa auton kulkua. Jos sattuisi tulemaan bugi auton ajoa ohjaavassa koodissa tai jokin häiriö auton muihin härveleihin, niin vasta siinä tapauksessa auton kyydissä rallatteleva kuski ottaa ohjat käsiin. No, ei ne oikeasti siinä kyllä taida vain rallatella. Ovat varmastikin ihan koulutettua porukkaa testiajoja tekemään ja pysymään valppaina erikoistilanteen ilmaantuessa.

Itseohjautuvan auton katolla oleva sensori hoitaa navigoinnin ja muun liikenteen havainnoinnin. Ajossa hyödynnetään myös Street Viewin karttoja. Sanotaan, että yhdessä tällaisessa robottiautossa on pelkästään tekniikkaa 150 000 dollarin arvosta. Aika hintavia vehkeitä! Testiajot aloitettiin Nevadan osavaltiossa ja vuonna 2013 testiajoja oli tehty jo yli puolen miljoonan kilometrin verran. Testikilometrien aikana on sattunut ainoastaan kaksi kolaria ja molemmat ovat olleet henkilökuskin virheestä johtuvia. Tekniikka vaikuttaa siis jo varsin lupaavalle! Autojen arvioidaan tulevan markkinoille 2015-2017, mutta millaiseksi muodostunee hinta? Iiks!

Jotta itseohjautuvat autot saataisiin osaksi päivittäistä liikennettä, vaatii se tietenkin myös lakimuutoksia. Vuoteen 2013 mennessä neljä USA:n osavaltiota on muokannut lakejaan salliakseen itseohjautuvat autot. Nämä osavaltiot ovat Kalifornia, Nevada, Florida ja Michigan. Euroopassa muutamat kaupungit Belgiassa, Ranskassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa suunnittelevat itseohjautuvien autojen käyttöönottoa. Saksa, Espanja ja Hollanti ovat sallineet robottiautojen testauksen liikenteensä seassa. Hei, missä Suomi on? Miksei se ole listalla mukana? Vai onko? Muistelen lukeneeni jonkin uutisen tästä Suomen kannasta, mutta oli varmaan tyyliin: "Ei, ei se kuulepa käy kun meillä on nämä tietyt säännöt..."

Lakimuutosten ja hinnan lisäksi muitakin hidasteita ja vielä ratkaisemattomia pulmia näiden robottiautojen päivittäiskäyttöön ottamisessa on. Yksi niistä on eettiset seikat. Jos auton ajotietokone havaitsee, että yhteentörmäys on aivan väistämätön, kuinka se ohjelmoidaan käyttäytymään siinä tilanteessa? Mihin suuntaan tai paremminkin kohteeseen auto siinä pakon edessä valitsee törmäävänsä? Luonnollista olisi ehkä ohjelmoida se suuntaamaan kulkunsa johonkin mahdollisimman pieneen esteeseen, jolloin vauriot voisi olettaa kaikkein vähäisimmiksi. Mutta entä jos tuossa tilanteessa se lähellä oleva pienin este onkin lapsi?! Onnea ja menestystä sille insinöörille, joka tätä pähkinää pureksii! 


Googlen itseohjautuva auto liikenteessä. 


Jaa, meidän autoko?


Meidän auto ei ole mikään yllä mainituista. Se tuo ukkokulta pääsi nyt toteuttamaan täällä yhden unelmansa ja pojillahan on poikien unelmat ja vehkeet. Hankki sellaisen 400 hevosvoimaisen uudenkarhean muskeliauton. Valkoisen. Minä sain päättää värin, heh. Tai ainakin olen edelleen siinä uskossa, että minä sain päättää värin, heh heh. Ihan tehokas peli tuo tuntuu olevan kun olen sillä jo pari kertaa huristellut menemään. Voi olla, että entinen automme Oulussa tuntuu tuon jälkeen vähän tossumopolle. Koneena siinä hyrrää iloisesti V8, mutta niin hyrrää ukkokin kun pääsee autollaan ajelemaan. Ja mikäs siinä, kivempihän se on iloista naamaa katsella! Ei tänne mököttämään olla tultu! :-)

Autojen hinnat


Autojen hinnat ovat huomattavasti Suomen hintoja edullisempia. Mallista ja merkistä tottakai riippuen, mutta jos sanoisin näppituntumalta keskiarvon, että n. 30-50% Suomen hintoja halvempia uudet autot täällä ovat. Ja jos ostat uuden, ei sen arvo romahda heti seuraavalla viikolla vähintään kolmanneksen verran kuten Suomessa käy. Eli käytettyä autoa myydessään saa vielä rahansa takaisin.
Joka tapauksessa autokanta täällä on paljon nuorempaa kuin Suomessa. No missäpä ei olisi, kiitos Suomen kovan autoverotuksen. Olenkin vitsaillut, että Oulussa aamuruuhkassa Pokkisen törmällä viereisellä kaistallasi saattaa olla vanha, ruosteinen Lada, mutta täällä viereesi voi kurvata itseohjautuva auto, auto ilman kuskia! :-)

Noh, kaikki eivät täälläkään toki osta uutta autoa, vaan ns. tuunaavat vanhaa. Kuten alla oleva hupaisa esimerkki osoittaa.


Oho, nyt lähti jopo keulimaan!

Tiikeriä tankkiin


Mitäs se kruisailu täällä sitten maksaa? Raakaöljyn hinta on nyt alimmillaan neljään vuoteen ja bensan hinta on täällä meidän ollessa koko ajan vain laskenut, mikä ei tietenkään lainkaan harmita. Bensa hinnoitellaan ja myydään gallonittain ja tällä hetkellä yksi gallona maksaa 2,85 - 3,20 dollaria. Pienellä laskutoimituksella se tekee litrahinnaksi 0,75 - 0,85 dollaria. Hinta ei siis ole edes puolikasta Suomen hinnoista, mikäli siellä ei laskua ole tapahtunut todella hurjasti Suomesta lähtömme jälkeen. "Tankki täyteen!" huudahtaisi siis Sulo Vilenkin täällä, kun niin halavalla saa.  



Tankkaus on tehty helpoksi: bensapistoolia ei tarvitse tankatessa pidellä.


Rekisterikilvet


Kuten Suomessakin on täälläkin mahdollista "kirjailla" haluamansa rekisterikilvet. Täällä siinä on vielä hiukan laajemmat mahdollisuudet, sillä kilpeen saa jopa 6-7 kirjainta kyltin mallista riippuen. Myös erikoismerkkejä näkyy (ks. kuva alla). Ehdottomasti paras kilpi, jonka olen täällä nähnyt, on ollut DEBUGGR-kilpi. Sehän sopii kuin ripa käteen, Piilaaksossa kun ollaan! Hiukan kantaaottavampiakin kylttejä on tullut liikenteessä vastaan, esim. U MONKEY sekä LOL BMW ja tämä jälkimmäinen kilpi oli jossakin ihan romussa koslassa. Miehelleni on muuten ehdotettu, että hänen pitäisi tilata autoonsa kilvet MAD FIN. :-)


Tai miten olis rekkariin vaikkapa tällainen handun kuva?
Sorry, kuva on surkea, mutten liikkuvasta autosta parempaa saanut.

Mielenkiintoista muuten, että Nevadan osavaltio, joka ensimmäisenä salli itseohjautuvien autojen liikennöivän kaduillaan, on määrännyt osavaltiossaan itseohjautuvien autojen rekisterikilvet merkittävän äärettömän symbolilla ∞. Nevadan DMV:n, Department of Motor Vehicles, eli paikallisen Trafin mukaan se kuvaa parhaiten "cars of the future" eli tulevaisuuden autoja. Äärettömän mielenkiintoista, eikä totta?  



Kalifornian kilvet, perusmalli.


Promilleraja


Promillerajat vaihtelevat Yhdysvalloissa osavaltioittain ja Kalifornian osavaltiossa se on 0,8. Raja on siis korkeampi kuin Suomessa. Toisaalta taas avattujen alkoholipitoisten juomapullojen pitäminen auton sisäpuolella on tiukasti kiellettyä. Siis täh? Hei, miettikää! Tämähän tarkoittaa, että kuski voi istahtaa auton rattiin mahalaukku olutta hölskyen, mutta takapenkkiläisellä ei saa avonaista olutpulloa käsissään olla. Ou-to-a! Jopa näin suomalaisena, alkoholin holhouskulttuurin kasvattina tuota takapenkin sangen tiukkaa kuria ihmettelee. Ja kuskilla ei sitten olekaan niin väliä... Just.

Tulinpa muuten tässä juuri todistaneeksi olevani aitoakin aidompi suomalainen. Kukaan muu kuin suomalainen ei kirjoita Autot-otsikon alle automaattisesti myös promillerajasta! Naurattaa oikein itseänikin, että aihe tähän ajatuksena putkahti.


Loppusilaus


Tässäpä tämä pieni katsaukseni kalifornialaisesta automaailmasta. Eli kyllä autokanta täällä sen verran suomalaisesta siskostaan eroaa, että on kuulkaas kotirouvan pää pyörinyt pari kertaa vähän väkkäränäkin tuolla liikenteessä. Ai niin, mutta pakkohan se on yksi limusiini vielä tökätä näytille tähän päätteeksi. Ihan vain vahvistamaan käsitystä, kuinka kaikki on kuitenkin lopulta isoa ja mahtavaa Amerikassa! Aivan kuten se pahuksen tiskiallaskin on!




Mutta hei, annetaan koneiden hyrrätä, tavalla tai toisella!
Eli hei vaan, se on yhtä kuin hello, hi ja halipatsuippa!


Ps. Jotakin itseohjautuviin autoihin liittyvää nippelitietoa kaivoin esiin kirjoitukseni tueksi alla olevasta osoiteesta. Jos tekniikkatyyppejä ja autofriikkejä aihe kiinnostaa, niin osoite on: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car

4 kommenttia:

  1. Mutta minä ostin järkimiehenä eurooppalaisen järkiauton. Väriltään harmaa, joka muutenkin kuvastaa ostosta. Ah niin tylsää, en halua olla järkimies kun katselee täällä näitä menopelejä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) Veikko, olet tehnyt järkiostoksen! Jos meidänkin huusholliin täällä Jenkkilässä tulee joku päivä toinen auto, en tiedä, pitääkö minun olla sitten se järkiauton hankkija. Joku roti! ;-D

      Poista
  2. Heippa! Täällä toinen piilaaksolainen! Mielenkiintoinen postaus ja erittäin kiintoisa blogin alku! Itse en oikein autoista mitään tajua, mutta olen myös kiinnittänyt huomiota noihin sähkö- ja hybriautoihin. Mielenkiintoisesti niillä saa parkkeerata parhaille paikoille sekä ajaa carpool-kaistalla. Kelpaisi mullekin. :)

    Piilaakson autokannassa olen pistänyt merkille myös sen, että täällä ei ehkä ihan niin paljon näe sellaisia ISOJA autoja kuin muualla Amerikassa tai Etelä-Kaliforniassa. Toki elämää suurempia SUV:eja ajaa motareilla koko ajan, mutta yleensä suurin osa autoista on kuitenkin pieniä (kooltaan, ei ehkä moottoriltaan;) ). Ja niitä ihania pickuppeja ei näy mitenkään älyttömän erityisen paljon - ei taida olla kovin kalifornialainen menopeli...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, tuo on muuten ihan tosi, että täällä on huomattavasti muuta Amerikkaa enemmän autoja, jotka on kooltaan pienempiä. Siis eurooppalaisittain katsottuna ihan normaalin auton kokoisia. :-) Olen myös kuullut puhuttavan, että pienikulutuksisten autojen myynti olisi täällä kasvamaan päin. Mutta sitten ne SUV:t tosiaan, huh, ihan omaa kastiaan. Aivan järkyttäviä möhkäleitä!

      Poista