Parkkiruutustoppari
Ensinnäkin parkkipaikoilla ihmetystä ovat aiheuttaneet ns. parkkiruutustopparit. En tiedä mikä näiden virallinen nimi on, mutta alla oleva kuva kertokoon puolestaan.
Parkkiruutustoppareita 2 kpl. |
Miksi ihmeessä pitää olla näitä stoppareita? Se nyt on joten kuten ymmärrettävää, jos ja kun stoppari on asetettu parkkiruutuun tapauksessa, että sen edessä on esimerkiksi jalkakäytävä tai ovi. Aivan kuten yllä olevassa kuvassa. Tällöin stoppari estää ajamasta autoa liian pitkälle ja jalkakäytävä tai muu tila jää vapaaksi oikeaa käyttötarkoitustaan varten. Tämä ok.
Mutta sitten. Kun näitä stoppareita asetetaan parkkialueilla myös sellaisiin parkkiruutuihin, joissa pysäköidään autojen keulat vastakkain! Käsittämätöntä! En voi tajuta!
Alla oleva kuva havainnolistaa tällaisen tilanteen. Stoppareiden väliin jäävä alue ei ole jalkakäytävä, eikä sitä pitkin ole kulkua mihinkään. Kerrassaan outo ratkaisu!
Jos näillä stoppareilla halutaan nipottaa 'kaikki autot samaan riviin tip ja top', niin ainakaan kuvan tilanteessa auto ei ole edes ajanut stoppariin asti kiinni. Pitäisikö ajaa, en edes tiedä! Toisekseen ja vieläkin olennaisempaa on, että nämä stopparit estävät ns. akkaparkkiin ajamisen. Niin, että mikä akkaparkki? No, tässä alla on kotirouvan kuulakärkikynällä ja termiin sopien huulipunalla tekemä mallinnus:
Akkaparkkiin ajaminen. Auton keula jää huulipunalla vedetyn vaakaviivan kohdalle. |
Näissä keulat vastakkain -parkkiruuduissa minä en voi näitä parkkiruutustoppareita käsittää. En sitten ollenkaan. Miksi akkaparkkiin ajaminen halutaan estää? Eikö piilaaksolainen ratinkääntäjä, joka melko suurella todennäköisyydellä on mamu, tunnista oman autonsa ulkomittoja parkkeeratessaan ja on pakko laittaa stoppari? Vai mistä kummasta tämä johtuu? Asiat tehdään taas suotta liian vaikeaksi.
Näkymätön lasiaita
Toinen ilmiö, jota jaksan paikallisilla parkkialueilla ihmetellä on sitten näiden ihmisten parkkeerauskäytäntö. Oletetaan tilanne, että parkkipaikalla on parkkipaikkojen ruudutus niin, että autot on mahdollista pysäköidä keulat vastakkain, mutta nyt niiden välissä ei ole sitä parkkiruutustopparia.
Olen pannut merkille, että 98 % parkkeeraajista jättää autonsa keula edellä parkkiruutuun, vaikka olisi mahdollisuus ja tilaa ajaa edellä mainitsemaani akkaparkkiin! Miksi ihmeessä? Mikseivät he päräytä helppoon akkaparkkiin? Ja mikä pahinta, kun he poistuvat parkkiruudusta, silloinkin he peruuttavat ruudusta! Vaikka taas edessä olisi tilaa ajaa keula edellä pois, akkaparkin kautta. Mutta ei. On pakko vääntää vaikeamman kautta! Liekö tämä juuri niiden typerien parkkiruutustoppareiden ansiota? Eli akkaparkkiin ei osata ajaa, vaikkei estettä edessä olisikaan. Alla vielä kuva, joka havainnollistaa tämän tyypillisen tapauksen elävästä elämästä. Näitä näkee paljon!
Suomessakin joidenkin asioiden yhteydessä puhutaan ns. lasikatosta. Olenkin tullut siihen tulokseen, että Piilaaksossa parkkipaikoilla parkkiruutujen välissä on joku mystinen, näkymätön lasiaita, jota autoilijat eivät kertakaikkiaan pysty autollaan ylittämään. On tämä vaan niin kummallista!
Jalankulkijana parkkipaikalla
Kuvailemani parkkipaikkatilanteet tekee entistäkin turvattomammiksi se seikka, etteivät täällä kaikki autoilijat juuri päätään kääntele. Erityisesti eräs kansallisuus on tässä kunnostautunut, mutta öhöm, jätän sen tässä nyt mainitsematta. Päitä ei siis paljon pyöräytellä myöskään peruutettaessa parkkipaikoilla, joten kyllä jalankulkijana saa olla aika lailla hereillä ja aistit valppaina. Ei siis kannata kaupan ovelle suunnatessa autopilotilla paljon käppäillä.
Piilaaksolainen parkkipaikka à la Tesla
Ja kun kerran parkkipaikoista puhuttiin, niin tässä vielä eräs piilaaksolainen parkkipaikka. En tiedä, löytyykö maapallolta vielä muualta samanlaista: 12 Teslan latauspistein varustettua parkkiruutua vierekkäin! Sain niistä samaan kuvaan viisi. Kuva on otettu toimistoalueelta Piilaaksosta, ei edes Teslan pääkonttorilta.
Kuvanottohetkellä oli latautumassa neljä Teslaa, mutta en kehdannut olla niin turisti, että olisin räpsäissyt kuvan juuri niistä. Ainakin kahdessa autossa näytti kuskikin hyörivän paikalla. |
Näihin kuviin ja tunnelmiin sanon taas hei, se on yhtä kuin hello, hi ja halipatsuippa!
Mä jätän auton parkkiin nokka edellä enkä aja parkkiruudun läpi, koska silloin kamat on paljon helpompi laittaa takakonttiin, jos kaupasta tullessa viereiset ruudut onkin täynnä.
VastaaPoistaTuossa on toki pointtia, varsinkin jos on isommat ostokset. Ja ilmeisesti sitten täällä oletetaan, että Amerikassa aina on. ;-)
PoistaMitenkäs Tiina on, peruutatko parkkiruudusta pois, vaikka edessäkin olisi tilaa? Eli meneekö piilaaksolaiseen/amerikkalaiseen tapaan? ;-)
Sain myös kommentin, että stoppereiden väliin jäävä tila olisi kenties juuri ostoskärryille ja isojen peräkonttien aukaisuun. Tuo kuva nro 2 postauksessani, jossa yksi valkoinen auto parkissa, on otettu parkkipaikalta, jossa on ainoastaan toimistoja, tanssisaleja, kielikoulu jne. Eli ei edes mikään ostoskärryparkkis. Tämä jäi täsmentämättä itse tekstiin. Joten ainakin siinä tapauksessa nuo stopperit tuntuvat varsin turhilta kapistuksilta. Ja koska kukaan ei täällä juuri koskaan peruuta parkkipaikkaan, niin takakontit ovat lähes aina ajotielle päin.
Ajan kyllä eteenpäin pois, jos edessä ei ole autoa tai jos en ole tekemässä ostoksia niin saatan myös ajaa läpi ja parkkeerata nokka eteenpäin.
VastaaPoistaHyvä, hyvä! Niin sitä pitää. ;-)
PoistaAkkaparkki :D No nytpä tiedän nimityksen omalle parkkeeraustyylilleni! En ymmärrä edes omaa miestäni, että miksi sen pitää aina päästä peruuttelemaan, vaikka helpomminkin voisi asian hoitaa :D
VastaaPoistaNo olipa hyvä, että selitin akkaparkkitermin mallinnuksineen kaikkineen. ;-) Ajattelinkin, ettei se ehkä ole vielä kaikkien tiedossa. Ja tuohon jälkimmäiseen lauseeseesi totean vain pilke silmäkulmassa: miehet! :-D
Poista